کسب و کارهای کرونایی

کرونا کسب و کارهای زیادی رو به خاک سیاه نشوند ولی برای یه سری کسب و کارها نه تنها بد نشد بلکه سود اشون رو چند برابر کرد.

داستان تاثیر مثبت کرونا بر روی برخی کسب و کار ها خیلی ساده است ؛ وقتی کرونا مجبورمون کرد بیرون نریم و تنها جایی که میشد توش وقت گذروند ، یعنی فضای مجازی شد محل اصلی پول خرج کردن و پول در آوردن. 

این طوری شد که کسب و کارهای آنلاین دنیا با تامین نیازهای مردم حصر شده تو قرنطینه درآمدشون چند برابر شد.

تو بعد جهانی و بین المللی یکی از جاهایی که تو دوران کرونا بیشترین میزان رشد و درآمد رو داشت نتفیلیکس بود .چهه چیزی بهتر از هزاران ساعت فیلم و سریال و مستند آنلاین برای آدمی که تو قرنطینه است ؟؟

نتفیلیکس تو سه ماهه اول سال 2020 و به دلیل شیوع کرونا 16 میلیون به تعداد کاربراش اضافه شد و ارزش سهام اش هم 30 درصد رشد کرد.

آمازون هم یکی از جاهای دیگه ای بود که کرونا سکوی پرتاب دوباره ای برای رشد و توسعه بیشتر بهش داد.

انقد که دارایی مالک اش از اول سال 2020 تا پایان ماه هشتم ،87میلیارد دلار بیشتر شد ، یعنی هر ماه 11 میلیارد دلار و این یعنی اینکه جف بیزوس ثروتمند ترین مرد تاریخ بشریت شد.

رکورد 202 میلیارد دلار ثروت رو رد کرد .

البته آمازون به غیر از سود های میلیارد دلاری برای رییس اش 100 هزار نیروی کار جدید هم استخدام کرد.

تو ایران هم کرونا اثرت مشابهی داشت و این رو از 2 برابر شدن مصرف اینترنت در کل کشور میشه فهمید.

طبق شنیده ها میزان رشد ایرانسل در 2 ماه اول کرونا بیشتر از هدف گذاری این غول دنیای ارتباطات و زیر ساخت تا پایان سال 1399 بوده یعنی تحقق رشد یک سال در 60 روز .

بعضی کسب و کارهای آنلاین ایرانی هم تو این دوره رشد زیادی رو تجربه کردن و رکورد های  جالبی رو زدن.

مثل دیجی کالا ، بخشی از خدمات اسنپ فود ،پلتفرم های پخش آنلاین ویدیو مثل فیلیمو و نماوا و ....

تا اوایل اسفند 98 تعداد کالاهای پردازش شده در مرکز اصلی دیجی کالا حدود 200 هزار بسته در روز بود . اما یه ماه بعد تعداد سفارش ها صعود عجیبی کرد و به 300 هزار بسته در روز رسید.

مثلا سفارش محصولات سوپر مارکتی بین 200 تا 250 درصد بیشتر شد و خرید پوشاک هم تا 80 درصد بالاتر رفت.

خود مسئولین دیجی کالا هم اعلام کردن در خوشبینانه ترین حالت هم رسیدن به اینجا رو حتی برای کل سال 1399 پیش بینی نمیکردن ، اونم تو این وضعیت بحرانی کشور اما شد .

کرونا البته تو همه جا اثر مثبت نداشت و سفارش آنلاین غذا رو به شدت کم کرد و به همین دلیل چیلیوری یکی از اصلی ترین رقبای اسنپ فود ؛ غول اصلی این بازار انحصاری رو متاسفانه تعطیل کرد ولی از یه سمت دیگه تعداد سفارش های آنلاین به شکل انفجاری رشد کرد.

مثلا میزان سفارش از سوپرمارکت ها در اسنپ فود به نسبت دوران قبل از کرونا 300 درصد بالاتر رفت .مشابه این رشد رو با ارقامی مشابه دیگر فروشگاه های آنلاین مثل اُکالا و زنبیل هم تجربه کردن .

نسخه های مشابه نتفیلیکس در ایران هم تو دوران کرونا رشد نسبتا خوبی داشتن مثلا آخرای فروردین همزمان با موج اول کرونا فیلیمو از افزایش 65 درصدی تماشای فیلم آنلاین فیلم روی پلتفرم اش خبر داد.

خیلی از کسب و کارها هم بودن که در این مدت در معرض ورشکستگی قرار گرفتن اما در کلام آخر اون کسب و کارهایی که با یه انتخاب هوشمندانه کسب و کار خودشون رو به سمت فضای مجازی آوردن تونستن پیروز میدان کرونا باشن .




بازگشت
resume